allconstructions.com [ Lithuania (LT), Latvia (LV, RU), Poland (PL), UK (EN), Germany (DE), Russia (RU) ] | leisureguide.info [ Lithuania (LT, EN) ] | autoreviu.lt | visasverslas.lt

Straipsniai
 
Viskas_logo_top Viskas_logo_bottom

Menu:

 
 
Temą atitinkančios įmonės

Komentarai: 27   Peržiūros : 5055

Kremavimas
Spausdinti 2009-06-10 07:48  

Lankytojų vertinimai 0.0 / Iš viso 0.0

Statistikos departamento duomenimis, 2008 metais Lietuvoje mirė 43,8 tūkst. žmonių. Visus juos reikia tinkamai palaidoti, tai yra - skirti vietą kapinėse. Nors žmogui gimus, vietą kapinėse jam garantuoja Lietuvos Respublikos Konstitucija, visgi, ypač didžiuosiuose šalies miestuose, susiduriama su kapinių plėtros problema - trūksta vietos. Miesto plėtros specialistai ne kartą užsiminė, jog šį klausimą padėtų išspręsti kremavimo kaip laidojimo būdo įtvirtinimas. Pasaulinėje praktikoje daugiau nei šimtmetį plačiai naudojama tradicija atsisveikinti su mirusiuoju kremuojant. Tai laidojimo būdas, kurį galima pavadinti šiuolaikinės ekologijos tendencija ir laidojimo vietos ekonomija.Kremacija 100 kartų sumažina laidojimo plotą, o palaikų mineralizacijos terminas yra sumažinamas nuo 50 metų iki 1 valandos.

Ar krematoriumas Lietuvoje atpigins laidojimo paslaugas? 

Kremavimo procesas

Apie būtinybę statyti krematoriumą Lietuvoje kalbama jau ne vieneri metai. Jį ketinta statyti Kaune, Šiauliuose, Elektrėnuose, tačiau situacija tokia pati - vienintelis egzistuojantis seniai reikalavimų neatitinkantis krematoriumas yra Medicinos akademijoje Kaune. Tiesa, neseniai spaudai išplatintame pranešime sakoma, jog Kėdainių savivaldybė pasirašė investicinę sutartį dėl pirmojo Lietuvoje krematoriumo statybos ir šis turėtų pradėti veikti kitų metų pirmoje pusėje. Tačiau kaip sako lietuvių patarlė - „neskaičiuokime viščiukų be rudens".

Kas trukdo turėti šiuolaikišką savo krematoriumą? Kodėl nelaimės ištikti artimieji, norintys išpildyti velionio valią būti po mirties sudegintu, turi blaškytis po kaimynines šalis Latviją, Baltarusiją, Lenkiją, Rusiją?

„Jokių ypatingų problemų nuvežti velionio kūną kremuoti į gretimas šalis neiškyla, - teigia ritualines paslaugas teikiančios įmonės UAB „Lakrima" generalinis direktorius Sigitas Mickus, - tačiau savaime suprantama, jog turėti krematoriumą savo šalyje būtų kur kas geriau. Visgi šiokių tokių nepatogumų atsiranda, be to, laidojimo kaina kyla vien dėl transportavimo išlaidų. Reikalingas suformuotas valstybės požiūris į šį klausimą. Investicijų reikia daug, grąža nebūtų didelė, todėl ši verslo šaka turėtų būti remiama".

Neoficialiais skaičiavimais, kūno kremavimas ir pervežimas į kaimyninę šalį kainuoja apie 4-5 tūkst. litų.

Remiantis Vokietijos ir kitų Europos valstybių patirtimi, galima numatyti, jog Lietuvoje būtų kremuojama apie 10 proc. mirusiųjų. Specialistai sako, jog viena krematoriumo krosnis per metus sudegina apie 2400 mirusiųjų kūnų. Atsižvelgiant į per metus mirštančių skaičių ir procentą, kiek iš jų pareikštų valią po mirties būti sudeginti, nesunku apskaičiuoti, jog Lietuvai reikėtų daugiau nei vienos krosnies.

Kremavimo krosnis

Krematoriumo krosnis

Kremavimo krosnies veikimo principas

Krematoriumas Lietuvoje - kai to užsinorės tautiečiai

„Kada Lietuvoje atsiras krematoriumas"? - uždavėme klausimą Lietuvos ritualinių paslaugų asociacijos prezidentui Vitalijui Gasperovičiui. „Kai to užsinorės patys tautiečiai", - išgirdome atsakymą.

Anot p. V. Gasperovičiaus, verslininkai pinigų tam rastų, tačiau krematoriumų statybą Lietuvoje sustabdo mūsų pačių žmonės ir nežinojimas.

Trumpam nusikelkime į praeitį. Nors kremacija žinoma dar nuo neolito, Baltų kraštuose ir Lietuvoje mirusiųjų deginimas paplito I tūkstantmečio iki m.e. viduryje. I a.-II a. mirusiuosius imta laidoti nedegintus. V a-IX a. mirusiųjų deginimo paprotys vėl plito, įsigalėjo ir gyvavo iki XIII-XIVa. Sudegintus mirusiuosius mūsų protėviai laidodavo pilkapiuose arba kapinynuose, jų palaikus suberdami į duobutę ar išbarstydami kapo duobėje.

Kremavimas senovėje

Primityvus kremavimas

Kas buvo savaime suprantama mūsų senoliams, mums šiandien kelia daug klausimų, prieštaravimų ir nuogąstavimų.

Tik prakalbus apie ketinimą statyti krematoriumą kokiame nors rajone, nedelsiant sukyla tos vietovės gyventojai. Žmonių nepasitenkinimą galima suprasti, tačiau reikia pripažinti, kad jis dažniausiai kyla vien dėl informacijos stokos. Žmonės įsivaizduoja, jog apylinkėse tvyrotų baisi smarvė, pro kaminą virstų juodi dūmai. Dažnai vyresnio amžiaus žmonės pateikia įsivaizdavimų, kurie primena siaubo filmų scenarijus. Apie tai, jog pagal šiuolaikines technologijas įrengti krematoriumai yra absoliučiai netaršūs objektai, gyventojai girdėti net nenori.

Kiek buvo kalbėta apie krematoriumų statymą Lietuvoje, jų lokalizacija buvo numatoma atokiau nuo miesto, nors daugelyje pasaulio šalių krematoriumai statomi gyvenamuosiuose rajonuose vos kelių šimtų metrų atstumu nuo namų. Miestelėnai paprastai net neįtaria gyvenantys šalia krematoriumų, nes nei kvapo, nei virstančių dūmų nėra. Beje, kai kurie krematoriumai (pvz. krematoriumas, įkurtas Berlyno centre) šildo visą gyvenamąjį kvartalą nemokamai. Danijoje krematoriumų išskiriama šiluma panaudojama bažnyčioms šiltinti.

Gamtinėmis dujomis kūrenamų krosnių temperatūra siekia 1000 laipsnių, šiluma yra išmetama į atmosferą. Kodėl energiją švaistyti, jeigu ją galima panaudoti? Todėl krematoriumų generuojama šiluma kai kuriose valstybėse panaudojama racionaliai. Gal tai puiki galimybė ir Lietuvai?

Krematoriumų reikia jau šiandien

Pasaulyje krematoriumai pradėti sparčiai statyti po Antrojo pasaulinio karo. Daugiausia jų pastatyta Japonijoje, kur kiekvienas žemės lopinėlis didelės vertės. Dėl šios priežasties Japonija iki šiol turi daugiausiai krematoriumų. Čia kremuojama apie 98% visų mirusiųjų. Čekijos Respublikoje kremuojama 95% mirusiųkų, Jungtinėje Karalystėje - 69%, Danijoje - 68%, Švedijoje - 64%, Šveicarijoje 61%.

Kodėl krematoriumas Lietuvoje reikalingas jau šiandien:

  • taupytumėme erdvę - mažindami žemės tradiciniam užkasimui plotus iki 50-100 kartų;
  • gerintume miesto ekologiją, mažintume sanitarinę-ekologinę įtampą;
  • išvengtume kapinių vandalizmo, vagysčių;
  • gerintume meninį-estetinį laidotuvių lygį;
  • galėtumėme organizuoti šeimyninius sklypus ar pasinaudoti senomis kapinėmis, laidojant urnas į jau esančius kapus;
  • būtų išplėstas laidojimo paslaugų visuomenei sąrašas, kaip piliečiai tūrėtume teisę laisvai pasirinkti laidojimo rūšį.

Kolumbariumas

Kolumbariumas leistų sumažinti tradiciniam laidijimui skirtus plotus iki 50-100 kartų

Kremavimo urnos

Kremavimo urnos

Ritualinių paslaugų teikėjai abejoja, ar krematoriumai sumažintų laidojimo išlaidas, tačiau pripažįsta, jog tai žymiai pagerintų sanitarines-ekologines sąlygas mieste ir jo apylinkėse, taip pat leistų piliečiams teikti kremavimo paslaugas - laidojimo būdą, atitinkantį XXI amžiaus technologinę pažangą.

Vilma Galminaitė, Rūta Šantaraitė

Už suteiktą informaciją dėkojame Lietuvos ritualinių paslaugų asociacijai

Lietuvos ritualinių paslaugų asociacija

Verslo gido Visasverslas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "IKS" sutikimo draudžiama.


Kategorijos: Lietuvoje, Ritualinės paslaugos, reikmenys, paminklai, Šarvojimo salės, nuoma, Laidojimo reikmenys, karstai, ritualinės prekės, gėlės ir aksesuarai

 



Komentarai


Unknown_user_thumb minerva
2009-06-10 10:02

Nepritariu, kad išvengtume kapinių vandalizmo ir vagysčių. Juk jei urna bus užkasta kapinėse, tai vistiek artimieji norės pastatyti tiek ir paminklą, tiek ir antkapį.

Unknown_user_thumb kaktusas
2009-06-10 10:29

bet laidojant kolumbariume, nebelabai tu ka isvartysi ar pavogsi... As - uz, kiek zemes susitaupytu. baisokai ta krosnis atrodo :-) ir tvarkingiau atrodytu, dabar gi musu kapines panasesnes i gelynus, tarsi varzytuves tarp babyciu, kurios pasodins daugiau geliu, kurios veslesnes. ir smerkia tuos, ka mato reciau, nors zmones is kito Lietuvos krasto neprivazines.

Unknown_user_thumb jimio
2009-06-10 10:45

Finansinės piramides yra draudziamos istatymu. Pasak Rūtos Andriuškaitės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) prie Vidaus reikalų ministerijos Organizacinio skyriaus vyriausiosios specialistės, ekonominio nuosmukio metu, didėjant nedarbo lygiui, žmonės tampa lengviau pažeidžiami. Todėl nusikalsti linkę asmenys, siekdami pasipelnyti, gali naudotis šiomis aplinkybėmis. Galimybė už kelis litus prasigyventi – tokie pasiūlymai sukasi keliuose tinklalapiuose, krenta į e. pašto dėžutes. Vėl brukamas finansinės piramidės principu pagrįstas būdas užsidirbti. Pareigūnai pataria neužkibti už tokių siūlymų, nes kaltinti dėl prarastų tegu ir nedidelių sumų bus galima tik save. Sutinkantieji pervesti prašomus pinigus žaidimų organizatoriams į rankas įduoda ir savo asmeninius duomenis. Kiekvienas privalo suprasti savo asmens duomenų svarbą ir stengtis pats juos saugoti. Pirmiausia kiekvienas žmogus, prieš apsispęsdamas, ar dalyvauti kokiame nors žaidime, pats turi įvertinti riziką netekti pinigų. Ikiteisminis tyrimas dėl sukčiavimo gali būti pradėtas tik pagal nukentėjusiojo skundą.

Unknown_user_thumb vetra
2009-06-10 11:46

šiaip butu saunu, jie LT isties butu teikiama paslauga, uztikrinanti zmogaus teise rinktis. Juk realiai visas civilizuotas pasaulis ja turi

Unknown_user_thumb kava
2009-06-10 13:39

As manau, jei dumija, gal kokie seni. technologijos visose srityse juda i prieki, ir turbut nepirktu Lietuvai seniausio kokio modelio. Priziuretu visokios sanitarijos tarnybos, galvoju, gerai visai butu. O ka, sildo lavoneliu siluma?

Unknown_user_thumb Vadimas
2009-06-10 13:52

Išties, klausymas ne tame, ar krematoriumas atpigins laidojimo paslaugas. O klausymas tame, ar mes galim turėti Lietuvoje pasirinkimą? Ne tik kaip gyventi, bet ir kaip būti palaidotam.

Unknown_user_thumb breeze
2009-06-10 13:59

Jei jau Lietuva taip stengiasi būti techniškai pažangi, kaip ir kitos Europos šalys, galima pradėti nuo krematoriumų.Manau pinigų atsiras, kaip ir atsiranda kelių remontui bei Valdovų rūmų statymui.. O jau ar būti sudegintam, ar užkastam po žeme čia jau kiekvieno sprendimas.. Manau krematoriumai pasiteisintu.

Unknown_user_thumb elijus
2009-06-10 15:56

Viskas gali vel eilini karta baigtis, ne neprasideje, nes lietuviai retai sugeba susivienyti, vis 100 skirtingu nuomoniu, interesu ir t.t. ir uz tai latviu biudzeta pamaitinam. Jie kazkaip sugebejo pasistatyti.

Unknown_user_thumb atamanas
2009-06-10 16:02

Ne visada kas liaudziai, valstybeigeriau, tai ir valdantiesiems geriau, argi nepastebėjote? Zemiu truksta, nuperki, dar sau atsuki desimti tukstanteliu arba pasidalini, taip sakant, kas gali paneigti? Arba kad kokie gimines kapines valdo, juk kai zmones nebus priversti butinai zemej laidoti, sumazes paklausa kapiniu zemes. Tuomet sunkiau bus uz bapkes parduoti

Unknown_user_thumb Emule
2009-06-10 16:07

As uz, labai jau baisiai man iki siol tos duobes atrodo, dar vaikas pamaciau laidotuves ir emiau taip bijoti, kad tevai ilgai ilgai niekur i panasius "renginius" nebesiveze... Kremavimas daug civilizuociau atrodo, ypac manau jis butu naudingas ten, kur pvz, gruntas netinkamas (karta soaudoj teko skaityti, kad kazkokiose kapinese po geros liuties isplove karstus, nes molingas dirvozemis ir nesusigeria lietaus vandenys)

Unknown_user_thumb Mindasas
2009-06-11 10:44

nenustebciau, jie ir si karta sveika prota nustelbtu kokios nors objektyvios ar ne kliutys. O isietu, kad Lietuvoj ne vienas ju turetu buti, nes laidotuvininkai teisus: jei vistiek reiks vezioti i kita miesta, tai arciau latvijos sienos gyvenantiems pigiau turbut gautusi pas latvius ir deginti

Unknown_user_thumb sfinksas
2009-06-11 12:52

esme net ne pigiau ar ne, bet kodel toki reikala atlikti reikia vaziuoti i kita valstybe? Juk tada ir popieriu papildomai reikia tvarkyt, o ju uz dyka nieks netvarko. Jo, cia jau mums reiketu pagaliau savo turet

Unknown_user_thumb simons
2009-06-11 13:04

Pritariu, klausimas ne "ar pigiau", o kad visoj lietuvoj nera tokios civilizuotos paslaugos. truputi keista, as niekad apie tai nesusimasciau

Unknown_user_thumb paukste
2009-06-11 13:17

Man atrodo, LT ta paslauga rinktusi issilavine, platesnio akiracio, reiketu paskaiciuoti, ar atsipirks, todel tikrai valstybe turetu prisideti, kad salyje atsirastu normali vakaruose, o mums nauja, bet reikalinga paslauga.

Unknown_user_thumb pfilas
2009-06-11 13:23

Pragyvenom iki šiol, pragyvensim ir toliau, nematau tragedijos.

Unknown_user_thumb monaliza
2009-06-11 13:37

Paskaičiau kelis įdomius dalykus: pasirodo, Kėdainiuose krematoriumą valdys sostinės UAB (kodėl ne Vilniuj tada?), kremavimo kaina neturėtų viršyti laidojimo pašalpos dydžio (1040 lt), statys uz ES pinigus.

Unknown_user_thumb vanga
2009-06-11 14:54

kazko didelis skirtumas gaunasi, ir ne simatais, o kartais: paskaiciau, kad latvijoj 3-40 tukst, o Lietuvoj bus uz tukstanti? cia latvijoj gal uz nuvezima ir dok. sutvarkyma? tada LT bus pigiau

Unknown_user_thumb guliveris
2009-06-17 13:58

na, jei Lietuva deklaruoja, kad nori buti siuolaikinio pasaulio dalimi, tai ir paslaugas turetume gauti reiklaingas cia, o ne pas kaimynus. Nors as salia tokio "fabriko" gyventi negaleciau.. mano gimines gyvena salia ligonines, ten laikas nuo laiko degina "medicinines atliekas", tai patikekit, kokie kvapai, zmones apie langu atidaryma net nesvajoja

Unknown_user_thumb exel
2009-06-18 14:15

laikas parodys, ar si karta kalbos ko nors vertos, ar vel taip ir liks kalbomis. Bet svarbiausia, ne ar atpigs, bet ar mes savosalyje turesime pasirinkimo laisve, ar mokesime uz jos igyvendinima kaimynams

Unknown_user_thumb arturiuks
2009-06-19 15:29

Skaičiau, kad apklausos rodo, kad daugelis Lietuvos gyventojų (dažniausiai jaunimas ir vidutinio amžiaus žmonės) būtų linkę rinktis kremavimą. Palaikų kremavimas Latvijoje kartu su transportavimu kainuoja daugiau kaip 2 tūkst. litų. Latviai džiaugiasi, kad lietuviai jiems neša papildomą pelną. Jeigu Lietuva turėtų savo krematoriumą, žmonės dažniau rinktųsi kremavimo būdą. Dabar daugelį stabdo tai, kad palaikus reikia vežti į Rygą, taip pat atgraso ir transportavimo kaina.

Unknown_user_thumb Malvina
2009-06-19 15:34

Puiku, jei pastatyts ir Lietuvoje, ne tik bus taupoma žemė, bet ir nebebus duodama uždirbti kaimynams :-)

Unknown_user_thumb minimalus
2009-06-19 15:59

Lietuvoje pasirinkimo nėra. Arba įprasta kapo duobė, arba elgiesi, kaip išmanai. Lietuvoje keičiasi išlydėjimo Anapilin tradicijos. Pastaraisiais metais vis dažniau palydimi ne karstai su palaikais, bet urnos su velionių pelenais. Tokį išėjimą anapus renkasi inteligentijos atstovai, žinomų žmonių artimieji, jam pritaria jaunesni ir labiau išsilavinę žmonės. O kur dėti artimo žmogaus pelenus? Vieni juos laidoja, kiti laiko namuose ar išbarsto virš jūros. Tik Klaipėdoje veikia kolumbariumas, kuriame jau greitai neliks vietos urnoms.

Unknown_user_thumb kembridzas
2009-06-19 16:05

Prie Rygos krematoriumo lietuvių pamatysi vos ne kasdien. Palaikų deginimas ir atgabenimas kainuoja apie 3 tūkst. litų. Urną su velionio pelenais iš krematoriumo galima pasiimti po keturių valandų. Čia per mėnesį pernai būdavo kremuojama daugiau nei 20 palaikų iš Lietuvos. Pas mus nenori verslininkai vieni patys statyti krematoriumo, nes paskaičiuota, kad investicijos į krematoriumą atsipirks tik po 15 metų.

Unknown_user_thumb marse
2009-06-19 16:34

Prieš keletą metų atlikta gyventojų apklausa parodė, kad kremavimui pritartų dauguma Lietuvos gyventojų: 63 proc. klaipėdiečių, 70 proc. vilniečių, 72 proc. panevėžiečių, 80 proc. kauniečių ir 86 proc. šiauliečių.

Unknown_user_thumb daktarka
2009-06-19 16:38

Per metus lietuviai kremuoja maždaug 400 mirusiųjų palaikų. Pigiausiai visa procedūra gali atsieiti 2,5–3 tūkstančius litų. Kaina nuo daug ko priklauso, pvz., karsto, nes kremuoti žmogus vežamas su karstu, kuris turi būti ekologiškas, be plastikinių ar metalinių detalių. Jeigu kremato-riumas būtų Lietuvoje, mirusiųjų artimieji sutaupytų maždaug 1,5–2 tūkstančius litų, nes dabar kremavimo kainos liūto dalį sudaro transportavimo išlaidos. Krematoriumas ir kolumbariumai Lietuvoje ne tik patenkintų visų pareiškusiųjų valią po mirties būti kremuotiems, bet ir procedūra artimiesiems atsieitų pigiau, be to išspręstų naujų kapinių steigimo problemą. Lietuvoje šiuo metu yra 2025 veikiančios, 222 – riboto laidojimo ir 4511 neveikiančių kapinių.

Unknown_user_thumb bongo
2009-06-19 17:05

Nišų fasadinės plokštės keliskart pigesnės už antkapinius paminklus, tad sutaupoma didelė dalis pinigų, reikalingų kapavietei įrengti. Tokio kapo priežiūra nereikalauja didelių sąnaudų. Nebereikia apsiginkluoti žemdirbystės įrankiais, einant lankyti artimųjų kapo, per karščius skubėti laistyti vystančių augalų, išvykstant ilgesnėn kelionėn samdyti kapo prižiūrėtojų. Pakanka atėjus prie kapo rimtyje pagedėti, suvokiant artimojo kūno artumą tiesiogine prasme, uždegti žvakutę, padėti gėlių. Laidojant artimąjį žmogų, išvengiama papildomo streso, kai karstas nuleidžiamas į vandens apsemtą duobę. Nebereikia atidėlioti kapo tvarkymo, laukiant sukrentančios supiltų žemių krūvos.

Unknown_user_thumb silvia
2009-06-25 14:50

Jau per TV sake, kad ir Kaune lyg tai statys. Tik kam taip arti esanciuose miestuose, geriua butu kur klaipėdoj, jie ir kolumbariuma turi