Vitaminas D
Atnaujinta: 2023-03-08

  Ne paslaptis, kad vitaminas D yra būtina maistinė medžiaga, geriausiai žinoma dėl savo vaidmens kaulų sveikatai ir žmogaus imuninei sistemai. Šis vitaminas dažnai vadinamas saulės vitaminu, nes mūsų organizmas jį gamina tada, kai odą veikia ultravioletiniai spinduliai, o dauguma žmonių tokiu būdu patenkina bent dalį savo kasdieninio vitamino poreikio. Tik tam tikruose produktuose, tokiuose kaip kiaušiniai, riebi žuvis - natūraliai yra vitamino D. Na, o moksliniai tyrimai susiejo vitaminą D su nemenka nauda sveikatai. Žemiau straipsnyje pateikiame pagrindines žinomas vitamino D naudas žmogaus organizmui.

Vitamino D nauda organizmui

Tinkamas Vitamino D kiekis organizme, svarbus gerai imuninei sistemai palaikyti

 

   Vitaminas D yra maistinė medžiaga, kurią valgome, ir hormonas, kurį gamina mūsų kūnas. Tai riebaluose tirpus vitaminas, kuris jau seniai žinomas, kaip padedantis organizmui pasisavinti ir išlaikyti kalcį bei fosforą (abu yra labai svarbūs kaulų formavimuisi). Be to, laboratoriniai tyrimai rodo, kad vitaminas D gali sumažinti vėžio ląstelių augimą, padėti kontroliuoti infekcijas ir sumažinti uždegimą. Daugelis kūno organų ir audinių turi vitamino D receptorius, kurie atlieka svarbų vaidmenį ne tik kaulų sveikatai, bet ir  kitoms organizmo funkcijoms

   Kai kuriuose maisto produktuose natūraliai yra vitamino D, o kai kurie maisto produktai yra juo praturtinti. Daugumai žmonių geriausias būdas gauti pakankamai vitamino D yra vartoti papildus, nes sunku suvalgyti pakankamai maisto norint įsisavinti dienos vitamino normą. Vitamino D papildai yra dviejų rūšių: vitaminas D2 (ergokalciferolis) ir vitaminas D3 (cholekalciferolis). Abi vitamino D rūšys yra natūralios formos, gaminamos veikiant saulės ultravioletiniams spinduliams, tačiau D2 gaminamas augaluose ir grybuose, o D3 – gyvūnuose, įskaitant žmones. Vitamino D gamyba odoje yra pagrindinis natūralus vitamino D šaltinis, tačiau daugeliui žmonių jo nepakanka, nes jie gyvena vietose, kur žiemą yra ribota saulės šviesa, arba dėl to, kad daug laiko būna uždaroje erdvėje. Be to, žmonės su tamsesne oda paprastai turi mažesnį vitamino D kiekį kraujyje, nes pigmentas (melaninas) veikia kaip šešėlis, mažina vitamino D gamybą (taip pat mažina žalingą saulės spindulių poveikį odai, įskaitant odos vėžį).

 

 

Maistas, kuriame gausu vitamino D

 

Lašiša. Lašišos porcija gali suteikti 10–18 mikrogramų vitamino D, priklausomai nuo rūšies. Kitos riebios žuvys, tokios kaip skumbrės, silkės ir sardinės, taip pat turi gana gerą vitamino D kiekį.

Grybai. Suvalgę portabella grybų, galite gauti 8 mcg vitamino D. Saulės ultravioletinė šviesa padidina vitamino D kiekį daugelyje grybų, ypač portabellose. Norėdami pakeisti mėsos patiekalą, sutepkite portabella grybus alyvuogių aliejumi ir kepkite ant grotelių.

Tunas. Palyginti su kitais maisto produktais, kuklus lengvas tunas skardinėje turi nemažai vitamino D. Porcijoje gausite 6 mcg vitamino D.

Pienas. Nesvarbu, ar jūsų pienas yra nenugriebtas, šokoladinis ar neriebus, gamintojas tikriausiai praturtino jį maždaug 3 mcg vitamino D viename puodelyje.  Išbandykite ryte su nesmulkintų grūdų, mažai cukraus turinčiais dribsniais, taip pat dažnai praturtintais vitaminu D.

 

 

Vitaminas D organizme

 

   Norint išlaikyti tinkamą vitamino D kiekį organizme, reikia nuolatos juo papildyti organizmą. Kaip ir minėjome, žmonėms, kurie gyvena saulėtose vietovėse tai padaryti yra tikrai nesunku, tačiau tiems, kurie negali mėgautis saule ištisus metus, patariame vartoti vitamino D papildus. Pateikiame Jums lentelę, kurioje apibrėžtas minimalus vitamino D poreikis žmogui atsižvelgiant į jo amžių:

Vitamino D norma organizmeVitamino D suvartojimas per dieną, atsižvelgiant į žmogaus amžių

 

   Neščiosioms arba žindančioms moterims taip pat reikia 15 mikrogramų arba 600 TV vitamino D per dieną. Gydytojai atlieka kraujo tyrimus, kad nustatytų pakankamą vitamino D kiekį žmogaus organizme. Atsižvelgiant į tinkamą vitamino D kiekio rodiklį organizme, pateikiame lentelę, kuri nurodo vitamino D lygį organizme ir kaip jį stebėti:

 

nmol/l Vitamino D lygis
<25 Deficitas
25-75 Nepakankamumas
75-250 Pakankamumas
>250 Toksiškumas

Vitamino D lygis organizme

 

 

Vitamino D nauda žmogaus organizmui

 

 

Vitaminas D nuo sezoninės depresijos simptomus

   Nors galimas vitamino D vaidmuo padedant išvengti klinikinės depresijos ar ją valdyti, vis dar neaiškus dėl ribotų tyrimų, mokslininkai mano, kad vitamino D lygis žmogaus organizme iš tiesų gali turėti įtakos sezoninio afektinio sutrikimo arba sezoninės depresijos rizikai, psichikos sveikatai. Kadangi žiemą yra mažiau saulės šviesos, žmonės linkę gaminti mažiau vitamino D, kuris gali turėti įtakos neuromediatoriaus serotonino veiklai ir tapti sezoninio afektinio sutrikimo priežastimi. Serotoninas yra ta pati cheminė medžiaga, kurią žmogaus smegenys naudoja, kai suvalgomas gabalėlis šokolado ar laikoma mylimo žmogaus ranka. Tai geros savijautos hormonas. Taigi, kai serotonino lygis sumažėja, galite jaustis blogai arba jums gali kilti nuotaikų kaitos, sutrikimų rizika. 

 

Vitaminas D  nuo kvėpavimo takų infekcijų

  Jei žmogui trūksta vitamino D, vartojant vitamino D papildus galima pastebėti, kad susirgimų kvepavimo takų infekcijomis skaičius bus retesnis nei įprastai  (taip pat peršalimu ir gripu). Yra net tyrimų, rodančių, kad vitamino D trūkumas gali pabloginti COVID-19 pasekmes.  Tyrimų apžvalgos rodo, kad dalyviai, kuriems trūko vitamino D, pastebėjo 12 procentų sumažintą kvėpavimo takų infekcijų riziką po vitamino D papildų vartojimo.

 

Vitaminas D  nuo širdies ligų ir insulto

   Ar vitaminas D yra sveikas širdžiai? 19 tyrimų apžvalga susiejo pakankamą vitamino D kiekį su sumažėjusia širdies ligų, insulto ir širdies nepakankamumo rizika, nors nebuvo nustatyta, ar vien vitaminas D buvo atsakingas už šį rezultatą. Tačiau 2022 m. gegužę „American Journal of Clinical Nutrition“ paskelbtame tyrime nustatyta, kad daug didesnės vitamino D dozės, nei rekomenduojama penkerius metus, vartojimas neturėjo įtakos bendram vyresnio amžiaus vyrų ir moterų, kurių dauguma sirgo, mirtingumui ar širdies ir kraujagyslių ligų dažniui. Pakanka vartoti gydytojo nusatatytą kasdienę vitamino D dozę.

 

Vitaminas D nuo vėžio

   Mokslininkai vis dažniau atkreipia dėmesį į galimą vitamino D vaidmenį saugant nuo vėžio. Peržiūrėjus 63 stebėjimo tyrimus, kuriuose buvo analizuojamas galimas vitamino D ryšys su krūties vėžiu, gaubtinės žarnos vėžiu, kiaušidžių vėžiu ir prostatos vėžiu, davė daug žadančių rezultatų, o tai rodo, kad vitaminas D gali būti lengvas ir nebrangus būdas sumažinti vėžio riziką. VITAL tyrime taip pat buvo tiriamas vitamino D papildų poveikis vėžiui. Nenustatyta, kad maistinė medžiaga sumažintų bendrą vėžio riziką. Tačiau tų, kuriems išsivystė vėžys, vartodami vitaminą D, mirtingumas buvo 25 procentais mažesnis. 

 

Vitaminas D nuo  autoimuninių būklių simptomų

   Tyrėjai jau seniai žavisi galimu vitamino D poveikiu autoimuniniams sutrikimams dėl maistinės medžiagos vaidmens reguliuojant imuninę sistemą. Norint patvirtinti jo vaidmenį, reikia atlikti daugiau tyrimų, tačiau 2022 m. BMJ paskelbtas tyrimas padarė didelę pažangą. Beveik 26 000 dalyvių atliktas tyrimas parodė, kad žmonės, kurie vartojo vitaminą D arba vitaminą D ir omega-3 riebalų rūgštis, žymiai rečiau sirgo autoimuninėmis ligomis, tokiomis kaip reumatoidinis artritas, reumatinė polimialgija, autoimuninė skydliaukės liga.

 

Vitamino D nauda

   Taigi, vitaminas D yra esminė maistinė medžiaga, kuri gali padėti sustiprinti kaulus ir išlaikyti juos tvirtus, taip pat gali sumažinti kai kurių asmenų vėžio ir mirties nuo vėžio riziką. Tačiau kiti jo poveikiai turi būti toliau tiriami, kol mokslininkai, gydytojai ir visi kiti gali priimti pagrįstus sprendimus dėl vitamino papildymo ar vartojimo didinimo. Iki tol imkitės veiksmų, kad su maistu, papildais ir saulės spinduliais gautumėte rekomenduojamą maistinių medžiagų dienos normą (turėdami omenyje ilgalaikio UV spindulių poveikio pavojų sveikatai). Jei įtariate, kad jums trūksta vitamino D, pasitarkite su gydytoju, kad atliktumėte kraujo tyrimą, kad patikrintumėte, ar jūsų vitamino D kiekis kraujyje yra tinkamas.

 

 

Vitaminas D nuo  kaulų ligų, osteoporozės

   Akivaizdu, kad vitaminas D padeda įsisavinti kalcį. Jei organizme nerasime pakankamai vitamino D, nebus pakankamai aktyvios kalcio formos - hormono kalcitriolio. Kalcio absorbcija leidžia organizmui palaikyti pakankamą šio elemento ir fosfato kiekį, kurie abu skatina sveikų, stiprių kaulų augimą ir palaikymą. Štai kodėl norint apsisaugoti nuo kaulų ligų, tokių kaip rachitas vaikams, osteomaliacija suaugusiems ir osteoporozė vyresnio amžiaus žmonėms, labai svarbu gauti pakankamai vitamino D. Atsižvelgiant į šiuos faktus, nenuostabu, kad vitamino D papildai jau seniai buvo skelbiami kaip naudingi kaulų sveikatai. 

 

 

Vitamino D tyrimas

 

   Vitamino D testas matuoja vitamino D kiekį kraujyje, kad įsitikintumėte, jog jūsų organizmas turi pakankamai šio vitamino. Vitaminas D yra būtinas sveikiems kaulams ir dantims, taip pat padeda normaliai veikti raumenims, nervams ir imuninei sistemai. Mažas vitamino D kiekis yra dažna problema, galinti sukelti kaulų sutrikimus ir kitas medicinines problemas. Vitamino D tyrimai gali padėti sužinoti, ar reikia padidinti vitamino D kiekį organizme.

   Vitamino D galite gauti trimis būdais:

1. Jūsų kūnas gamina vitaminą D, kai jūsų oda yra veikiama saulės spindulių.
2. Vitamino D gaunate iš tam tikrų maisto produktų. Tik keliuose maisto produktuose, tokiuose kaip kiaušinių tryniai ir riebi žuvis, natūraliai yra vitamino D. Štai kodėl vitamino D dedama į maistą, įskaitant pusryčių dribsnius, pieną ir kitus pieno produktus.
3. Galite vartoti vitamino D papildus.
Kad jūsų organizmas galėtų įsisavinti vitaminą D, jūsų kepenys turi pakeisti jį kita forma, vadinama 25 hidroksivitaminu D arba 25(OH)D. Dauguma vitamino D kraujo tyrimų nustato 25(OH)D kiekį kraujyje.

   Jūsų inkstai naudoja 25(OH)D, kad susidarytų „aktyvus vitaminas D“. Aktyvus vitaminas D leidžia jūsų organizmui naudoti kalcį kaulams  ir padeda kitoms ląstelėms tinkamai veikti. Jei turite inkstų problemų arba nenormalų kalcio kiekį kraujyje, jūsų sveikatos priežiūros paslaugų teikėjas gali nurodyti atlikti aktyvaus vitamino D tyrimą. Tačiau šis tyrimas paprastai nenaudojamas norint patikrinti, ar turite pakankamai vitamino D. 25(OH)D tyrimas yra tiksliausias būdas išmatuoti vitamino D kiekį kraujyje.

Kiti vitamino D organizme išmatavymo tyrima: 25-hidroksivitaminas D, 25(OH)D, cholekalciferolio testas, ergokalciferolio testas, kalcidiolio testas, vitamino D2 testas, vitamino D3 testas

 

 

Komentarai (0)
Prisijunkite, kad galėtumėte komentuoti

Kategorijos straipsniai

Dantų protezavimas

Dantų protezai, dantų vainikėliai, dantų implantai, dantų tiltai, dantų protezų priežiūra, dantų protezavimo kompensacija

Dantų implantavimas

Dantų implantai, dantų implantacija, dantų implantavimo eiga, dantų implantavimo kaina, dantų protezavimas

Dantų balinimas

Profesionalus dantų balinimas, kabinetinis dantų balinimas, dantų balinimas namuose, dantų balinimo kapos, dantų spalvos pokytis

Dantų tiesinimas

Dantų breketai, dantų kapos, dantų kabės, ortodontinis gydymas

Dantų valymas

Dantų valymo metodai, geriausi dantų šepetėliai, dantų šepetėliai, elektrinis dantų šepetėlis, dantų higiena

Periodontito gydymas

Paradantozė, periodontito simptomai, periodontito priežastys, periodonitito ligos stadijos, periodontito gydymas, periodontito prevencija

Burnos higiena

Dantų higiena, kasdienė dantų priežiūra, tarpdančių valymas dantų siūlu, tarpdančių šepetėliais ir burnos irigatoriumi, profesionali burnos higiena, dantų akmenys

Vaistai nuo pienligės

Vaistai sergant pienlige, kokie vaistai naudojami gydyti pienligei, vaistai pienligei gydyti

Mityba sergant pienlige

Mityba susirgus pienlige, ką valgyti susirgus pienlige, maistro produktai kurių reikia vengti sergant pienlige, maisto produktai kuriuos rekomenduojama vartoti sergant pienlige

Įmonės produktai

Paveikslėlis Pavadinimas Trumpas aprašymas Kaina
Dantų irigatorius Burnos irigatorius Burnos Irigatoriai Internetu, Burnos Irigatoriai Geriausia Kaina, Geriausi Burnos Irigatoriai, Dantų Irigatoriai
Dantų breketai Dantų breketai Kaune Dantų Breketai Geriausia Kaina, Geriausi Ortodontai Kaune, Metaliniai Dantų Breketai, Keramikiniai Dantų Breketai, Lingvaliniai Dantų Breketai, Dantų Kabės
Dantų breketai Klaipėdoje Dantų breketai Klaipėdoje Dantų Breketai Geriausia Kaina Klaipėdoje, Geriausi Ortodontai Klaipėdoje, Dantų Tiesinimas Breketais Klaipėdoje
Dantų breketai Vilniuje Dantų breketai Vilniuje Dantų Breketai Geriausia Kaina Vilniuje, Geriausi Ortodontai Vilniuje, Dantų Kabės
Dantų breketai Šiauliuose Dantų breketai Šiauliuose Dantų Tiesinimas Breketais šiauliai, Dantų Breketai šiauliai, Dantų Tiesinimas Kapomis šiauliai, Dantų Kapos šiauliai
Dantų implantavimas Kaune Dantų implantavimas Kaune Dantų Implantai Kaune, Dantų Implantavimas Kaunas, Implantavimo Paslaugos Kaune
Dantų implantavimas Klaipėdoje Dantų implantavimas Klaipėdoje Dantų Implantavimas Klaipėdoje, Dantų Implantavimo Procedūros Klaipėdoje
Dantų implantavimas Vilniuje Dantų implantavimas Vilniuje Dantų Implantai Vilnius, Dantų Implantavimas Vilniuje, Implantavimo Procedūros Vilniuje
Dantų implantavimas Šiauliuose Dantų implantavimas Šiauliuose Dantų Implantavimas šiauliuose, Dantų Implantai šiauliuose
Dantų kapos Kaune Dantų kapos Kaune Dantų Kapos Geriausia Kaina, Geriausi Ortodontai Kaune, Gydymas Dantų Kapomis, Dantų Tiesinimas

Receptai

Siauralapis gaurometis

Gauromečio arbata, kada rinkti gaurometį, gauromečio arbatos fermentavimas, gauromečio nauda

Vedantieji

Kaip apsisaugoti nuo koronaviruso

Ką reikia žinoti apie koronovirusą, kaip gydytis nuo koronoviruso, vaistai nuo koronoviruso

Normalus oro drėgnumas namuose

Normali oro drėgmė namuose, oro drėkintuvai ir oro sausintuvai, koks oro drėgnumas turi būti kambaryje, kaip drėkinti patalpas, kaip sausinti orą namuose, oro drėkintuvo triukšmas

Pelėsio naikinimas

Pelėsio naikinimo priemonės, kaip naikinti pelėsį, kaip kovoti su pelėsiu. Kaip pelėsis namuose kenkia sveikatai

Cukrinis diabetas

Ką reikia žinoti sergant cukriniu diabetu. Cukrinio diabeto simptomai, mityba, tipai ir gydymas.

Kalorijų lentelė

Kalorijų lentelė. Jei galvojate, kaip numesti svorio: kalorijos, kalorijų lentelė, kalorijų skaičiavimas,

Kaip apsisaugoti nuo koronaviruso

Ką reikia žinoti apie koronovirusą, kaip gydytis nuo koronoviruso, vaistai nuo koronoviruso

Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį: